Saturday, November 27, 2010

TomorroW

esk...
sy akn nek pahang...
weee...
dah lme jg xg pahang nie...
hope evrything ok...
insyaallah...

mau hntr report...
n of cos mau jmpe yg trsyg...
toing..toing...

esk drive slow je..
bw ank dara org...
hehehe...
xle drift...
t sian die...

doakan sy selamat pergi dn pulang ye....

Friday, November 26, 2010

LaSt DaY

sedih n gembira...
tue la perasaan yg ad skrng...
sedih..
sbb hari ini last day ak internship kt politeknik...
gembira...
sbb hari ini last day ak bergelar mahasiswa UMP..

bile dh rapat...kne berpisah...
tue la lumrah idup...
tp insyaallah...akn still berhbung antara 1 sme ln...
insyallah...

ak berjaya jg menghabis kn stdy ak mengikut masa yg ditetapkan...
alhmdulillah...
ak brjaya menjadi ank pertama...cucu pertama...ank buah pertama...sepupu pertama...
yg berjaya msuk ke universiti...
n mendapat ijazah sarjana muda dlm usia yg agk muda...22 tahun 19 hari...hehehe...
brjya mnjadi contoh utk adik2 ak n sepupu2 ak yg msih bljr....
alhamdulillah...
ad jg yg menyusul slpas ak...mendapat ijazah pd usia yg muda...

TARGET slps nie...keje dan sambung master....mahu jd yang pertama dlm family mndptkn master...insyallah...

p/s: pada kawan2 ku....tahniah...kerana berjaya menghabis kn stdy kamu smua....

Thursday, November 25, 2010

WOW!!!!!!SERAM...GEMBIRA...????


klik gmbr utk besar..

adakah ternampak sesuatu yang pelik???
tiada???
cube perhatikan betul2...
teliti pada gambar itu...
adakah sesuatu yg menarik???menakutkan??atau...menyedihkan???

tue la gambar yg ak ambik hri ini....
wawawawawa.....
terkejut....mcm2 perasaan ak skrng....
gambar ini diambil dkt rumah tradisi melayu melaka..
asalnya merupakan rumah penghulu kg...
skrng diambil alih oleh muzium....

Wednesday, November 24, 2010

MY HaNdPhoNes

tibe2 je ak terdetik nk tlis psl handphone...
walaupn xsemahal mana...
tp ak ttp nk tlis...

my first new handphone...
bile ms ak beli ek...
matrik ke u ek...
sudah lupe...
jenis nokia...
nie la first time ak gne hp ad memory card...
sgt teruja kn...
kamera pn ok la...
jenis nye 3500 Classic...
wrna pink...
still digunakan...
tp ak bg adk ak yg form 2 la gne....


next hp...
ak bli time kt U....
time nie minat sgt sony...
so ak pn bli la...
jnis sony ericson..
K850i...
masih dignakan...
tp ak bg my love yg gna skrng...


pas2 ak bli hp sony...
yg murah...sbb time ak bli nie..
hp di ats sdang rosak...
jadi trpksa gne hp ln..
hp biase je...R306
xd memory card..
kamera pn ok xok...
bt still syg..
tp hp tue hilang sbb kne curi...


dan skrng...
ak menggunakan nokia kmbli...
jnis slide...X3...
ak pn xtau npe ak trtarik dgn hp nie...
walaupn kmera xsecanggih K850...
tp tetap menawan hti ku...
hehehe...



p/s: sy sgt ske kmpul kasut....hehehe...(elo...xd kaitan pn dgn cite di ats la...)

UlU BenDuL

22/11/2010....
bercuti di Hutan Lipur Ulu Bendul,N9
dh nme nye Hutan Lipur kan...
xkan laut n pantai kn...
sudah semestinya air terjun..

ak g dgn my family....
n kawan2 mak ak...
jadi nye mcm rombongan la kan...
pegi 2 bas...n xpsti pla bpe kete...
ak jg nek kete...dgn ayh...n fika n miza...
mak n adik nek bas....

utk berkelah tue....
mak ak msk nasi aym...nuget..kentang..n hot dog...
banyak tue...
tp tetap hbs...
ye la...mandi...mkn...mandi..mkn...
mana xhbs....

sgt seronok..
air pn sejuk sgt2...
terlalu sejuk ok...
kalu berendam memang menggigil...
xkire la byk lemak ke...xd lemak ke...
confirm menggigil...
sbb terlalu sejuk...

better than Air Terjun Hutan Lipur Gunung Ledang, Air Terjun Bekuk n Air Terjun Panching...
Ulu Bendul sgt la bersih...
keindahan terpelihara...
even tandas n surau die pn bersih..bsr...n sgt banyak...
masuk pn free...
sgt...sgt..sgt...suka...
t ayh kata nak g lg...yuhuuuu...

kt situ byk tapak khemah utk smua yg nk berkhemah...
masa ak g hri tue...
rmai student...
dari kadet polis....JPA...n Bulan Sabit Merah...
sgt2 rmai..
tp dieorg smua xmenyibuk mndi manda...
msti ad aktiviti kt kem msing...

masa balik tue...
dh nme pn nek kete kn...
smpat la singgah kt tepi swah...
sgt cntik ok..
sbb swah tue bru nk menguning...
so byang kan la keindahan die mcm mana...
bg pencinta alam sekitar...msti ckp cntik..
tp kalu pencinta bangunan n bandar...
msti ckp biasa2 je..huhuhu...
tp pd ak sgt cntik ok..
smpt la bergmbr bagai...

so pd smua yg nk brcuti kt air terjun...
le la masuk kan Hutan Lipur Ulu Bendul sebagai salah satu pilihan...
confirm xrugi kalu g...

p/s: gmbr2 akn diupload nnti ye...sbb tiada masa mahu transfer dri kamera...

Sunday, November 21, 2010

CuTi

first time ak ambik cuti yg agk pnjang spnjang praktikal...
3 hari tue...termasuk cuti raya haji, sbtu n ahd..
so 6 hri semua nye...
sgt seronok ok...

raya haji tue mcm biasa la...
semua m.cik n p.cik ak blik...
khamis sempat g pejabat...
coz pegawai ak ajk mkn kfc...
smpt lg tue...
jumaat pla g jmpt mizah kt asrama...
then tgk harry potter...
yg xtahan nye...
ak bw kesayangan ku...
IZHAN NAJDI...
dan msti la die xfhm kn tgk cite tue..

ad ke time tgh2 tgk...
die ckp jom la blik..
xbest la kt sni...
hahahaha...
at last ak bg die men game kt hp ak...
trpksa la melayan kerenah die...
dah mcm bw ank pla...
mlm nye g blik kg kt Muar..
dgn family...

sabtu xd bt pe2...
just g pasar malam...
ahad...
xpasti la...maybe g bangi...
hntr mira blik hstel...
n isnin...hri last ak cuti..
b4 menamatkn prktikal n also my stdy...
isnin ak akn brcuti sekeluarga...
tnpa adik ak mira...
pergi mandi manda di Air Terjun Ulu Bendul, N9...
tue je la aktiviti time cuti nie...

Saturday, November 20, 2010

PeRKaRa YaNg PerLu DiHindaRi

Beberapa penyebab yg boleh membawa kesusahan dan kemudaratan...
bukan utk menakutkan tetapi sebagai panduan utk dihindari sama ada melalui usaha dan doa...
sebagai org beriman, yg penting adalah keyakinan kita kpd ALLAH....
bahawa setiap yg berlaku...
akn berlaku atau yg tlh berlaku adalah ketentuan dri ALLAH....

* membakar kulit bawang merah dan bawang putih

* tidur meniarap

* menyapu rumah diwaktu malam

* menyapu sampah dgn kain

* tidak bersihkan rumah

* membasuh tangan pd bks tmpt makan

* duduk di ats tangga

* bersandar pd slh satu daun pintu

* berwuduk di dlm tandas

* menjahit baju yg sedang dipakai

* keringkan muka dgn bju yg sedang dipakai

* berdiri smbil bercekak pinggang

* tidur tnpa pakaian

* meniup api

* makan dgn penyepit

* berjalan diantara 2 perempuan

*menggigit kuku

* letak tpk tgn dihidung

* meremehkan solat

* tidak baca BISMILLAH ketika mkn

* mkn atau mnm guna bekas yang retak atau kemek

KePeRiBaDiaN MeNgiKut HaRi KeLaHiRaN

.:: ISNIN - tidak kedekut, ikhlas hati dalam memberi, tidak boleh menyimpan wang, senang pertahankan kebenaran, mudah tersinggung dan tidak pandai bicara.

.:: SELASA - mudah terpengaruh, tidak mempunyai pendirian tetap, mudah naik darah, pemarah, tidak sabar dan selalu ingin menang.

.:: RABU - pendiam namun kalu berbual banyak cakap, tidak suka mencampuri urusan orang lain, baik hati, suka menolong dan murah rezeki.

.:: KHAMIS - pendirian tidak tetap, suka dipuji, beremosi, mudah termakan pujukan oleh rayuan dan tidak sabar.

.:: JUMAAT - disukai orang, kuat mental, suka menolong, suka memberi nasihat yang baik dan suka belajar.

.:: SABTU - rajin bekerja, rajin dan pandai mencari rezeki, ditakuti orang, pandai membawa diri dan boleh menyelesaikan kerja dengan baik.

.:: AHAD - pandai bergaul, disukai orang, berjiwa besar, suka merendah diri, pandai berbicara dan dapat mengatasi masalah yang dihadapi dengan baik.

p/s : sekadar berkongsi...tidak semestinya semua betul..

Friday, November 19, 2010

TaNdA GeRaKaN Di BaHaGiaN MaTa

.:: Gerak kelopak mata kanan > Mendapat keuntungan dalam perniagaan, berjaya semua pekerjaan. Mungkin juga akan menangis kerana peristiwa yang menyedihkan.

.:: Gerak kelopak mata kiri > Bertemu dengan orang yang dikasihi (yang lama tidak berjumpa), melihat orang yang disayang, bertemu dengan tunang. Atau melihat sahabat handai yang datang dari jauh, dikunjungi oleh saudara mara yang jauh atau melihat (bertemu) orang lain (yang bukan saudara mara) yang datang dari jauh.

.:: Gerak kelopak mata kiri bawah > Duka nestapa, menangis

.:: Gerak bibir mata bawah > Menangis, sedih, duka nestapa, terjadi perkara yang menyedihkan.

.:: Gerak pohon mata kanan > Lepas daripada penyakit, lepas daripada bala bencana, selamat sejahtera.

.:: Gerak pohon mata kiri > Dapat rezeki berupa wang ringgit dan sebagainya, dapat kesenangan

.:: Gerak ekor mata kanan > Melihat orang yang datang daripada jauh yang lama tidak berjumpa, menerima tetamu dari jauh

.:: Gerak ekor mata kiri > Jatuh sakit teruk, sakit merana.

.:: Gerak biji mata kanan > Jatuh cinta, tertawan dengan seseorang, menangis kerana percintaan (seseorang yang disayangi)

.:: Gerak biji mata kiri > Riang gembira, aman damai dalam kehidupan.

TaNdA GeRaKan Di BaHaGiaN KeNinG

.:: Gerak kening kanan > Sukacita, sepakat dan harmoni suami isteri dan rumah tangga. Bertemu orang yang dikasihi.

.:: Gerak kening kiri > Tenang fikiran, bahagia dan riang gembira. Murah rezeki. Bertemu orang yang dicintai. Harmoni keluarga.

Thursday, November 18, 2010

TaNda GeraKan Di Bahagian KePala

.:: Gerak kulit kepala > akan menjawat jawatan/tugas yang baik. Membuka perniagaan dan menjadi tauke. Mendapat rezeki...

.:: Gerak Ubun-Ubun > mendapat sukacita dan gembira, cita-cita berhasil dan berasa bahagia...

.:: Gerak bahagian kepala kanan > Jatuh cinta, bermadu (poligami), duka. Mendapat pujian orang ramai...

.:: Gerak bahagian kepala kiri > Kalau bekerja naik pangkat, menerima tanda (bintang) kebesaran kerana jasa dan perkhidmatan. Mendapat ganjaran istimewa kerana pekerjaan yang baik. Mendapat rzeki yang banyak...

p/s: semua yang terjadi adalah kehendak dan kekuasaan dari ALLAH...semuanya bergantung pada ketentuan ALLAH...kita harus berusaha untuk dapatkan sesuatu...

GeMpA BuMi

Gempa bumi adalah isyarat kiamat.....
gempa bumi yg berlaku adalah isyarat bahawa kiamat sudah dkt...
gempa bumi itu akn berlaku di 3 wilayah dunia...
wilayah timur...wilayah barat dan jazirah arab....

Ibnu Hajar berkata: "Sesungguhnya telah terjadi pelbagai gempa bumi dan tanah runtuh di pelbagai tempat tetapi yang dimaksudkan dengan tiga gempa itu adalah lebih besar lebih luas wilayahnya daripada yang sudah terjadi "....

Subahanallah....
kalu yang skrng nie kcik je...yg lebih besar n luas mcm mana la agk nye...
wallahu 'alam....

Sabda Rasulullah s.a.w.: "Terhadap umat ini akan terjadi pembenaman bumi, perubahan bentuk (kepada yang buruk) dan bumi menggelongsor, apabila sudah muncul para penyanyi wanita, alat-alat muzik dan minuman keras (secara berleluasa)."(Hadis riwayat Tarmizi dari Umran Ibn Husain)..

cuba kita liht...
skrng kt Malaysia rmai penyanyi wanita...
apakah di Malaysia akn trjadi gempa bumi....letupan gunung berapi...tsunami???
mungkin skrng kita hanya rasa tempias dri Indonesia...
tp pernh x kita terfkir...akn brlaku di Malaysia...
mungkin kita akn ckp...gunung berapi di Malaysia..dah mati...
tidak akn meletus...
tapi mungkin kita tidak tahu...atau lupa kejadian yang berlaku pada masyarakat Pompeii, Itali...
Gunung berapi Vesuvius yang sebelum ini 'sepi' selama 2 juta tahun...2 juta tahun tidak meletup...akhirnya meletuskan lava panas sehingga membanjiri kota itu...so tidak ad yang mustahil...

Gempa bumi n taufan tsunami sekarang merupakan mukadimah daripada Sangkakala sebelum menjelang kiamat...

Sesungguhnya Allah s.w.t akan menjaga dan melindungi orang yang benar-benar beriman sehingga mereka tidak akan melihat goncangan hari kiamat yang mana terjadi sebelumnya tiga pembenaman bumi di timur..di barat..dan di tanah Arab tersebut...





p/s: adakah sy sudah cukup kuat dan tabah untuk menghadapi semua ini sekiranya terjadi????
sekadar berkongsi pengetahuan yang ada....

Tuesday, November 16, 2010

PenyaKit EXAMINITIS

Kecut perut? Hilang selera makan? Tidur tidak lena? Hilang fokus?

Ini merupakan simptom-simptom serangan examinitis yang selalunya menyerang kawasan kota dan bandar-bandar besar di seluruh dunia.

Penyakit ini tidaklah begitu kronik jika mahu diukur dengan skala kemanusian seperti mana yang dihadapi oleh sebahagian manusia di Palestin, Darfur, Iraq, Filipina, Selatan Thailand dan banyak lagi.

Apatah lagi jika mahu dinilai dengan neraca Ilahi yang mana sesiapa yang mengidapnya akan dirawat di bahagian pesakit luar. Namun setiap yang kecil jika tidak disikapi dan dihadapi dengan cara yang sepatutnya boleh mendatangkan kesan yang amat memudaratkan.

Begitu juga dengan penyakit examinitis ini.

Malahan keaadaan pesakit akan bertambah buruk sekiranya tidak menyedari akan terdapatnya penyakit ini pada dirinya sepertimana keadaan manusia pada hari ini yang kebanyakkannya tidak menyedari akan kesakitan yang mereka hadapi yang menyebabkan mereka terus menerus berada di dalam kesengsaraan. Maka di sini disertakan maklumat lanjut tentang examinitis dan cara menghadapinya.

Nama saintifik :

Examinitis

Golongan sasar yang mudah dijangkiti :

Semua golongan yang berada di institusi-institusi pendidikan terutamanya golongan muda yang berumur 17-26 tahun

Most vulnerable :

1. Pelajar tajaan yang mempunyai perjanjian dengan penaja

2. Ciri-ciri lain yang tidak dapat disenaraikan

Tanda-tanda awal :

1. Sudah tidak PD (baca PeDe atau mudahnya percaya diri)

o Tidak mendapat keputusan yang diharapkan

o Mencuba tetapi masih merasa hampa

o Gagal mengesani punca yang membawa kepada hilang percaya diri

o Tertekan dengan expectation masyarakat (baca bisikan halus dari dalam diri yang mendatangkan gambaran-gambaran negatif)

2. Dan lain-lain lagi yang sukar untuk diperkatakan namun mudah untuk digambarkan

Bagi sesiapa yang mengidapnya, di sini disertakan beberapa kaedah rawatan tradisional yang tidak luput ditelan zaman semenjak ratusan tahun yang lampau.

1. Ambil wudhu dan mulakan analisa diri secara telus dan tulus

o Berikut disertakan sebahagian checklist analisa;

• Keikhlasan niat dan perbuatan

• Usaha yang tersusun dan berterusan

• Kefahaman akan konsep usaha dan tawakal

• Kefahaman terhadap keperluan dan pergantungan kepada Allah

2. Memahami bacaan dalam solat dan zikir al-mathurat sebagai contohnya ayat 286 surah Al-Baqarah :

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata):

"Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."

kredit to iluvislam

CinTa Itu SePerTi GaRam

Amir dan isterinya sedang berada di dapur.

"Abang, sayang minta maaf kerana abang yang terpaksa memasak pada hari ini."

Amir tersenyum.

"Sayang sudah masakkan makanan yang sedap untuk abang hampir setiap hari. Kali ini, biarlah abang pula yang memasak untuk sayang. Sayangkan demam, sayang berehatlah."

Aisyah berkata,

"Tugas memasak, abang serahkanlah kepada Aisyah. Abang sudah seharian bekerja untuk mencari rezeki. Kini giliran Aisyah pula untuk melayani abang. Memasak dan melayan abang adalah kerehatan untuk Aisyah."

Amir berkata,

"Malam ini, biarlah abang yang memasak untuk Aisyah. Bukan selalu Aisyah dapat merasa masakan abang. Aisyah bimbang masakan abang tidak sesedap masakan Aisyah?"

Aisyah tersenyum dan berkata,

"Masakan abang tentulah sedap, tetapi tidaklah sesedap masakan Aisyah."

Amir tersenyum dan membalas,

"Masakan abang makin bertambah sedap. Selepas ini Aisyah akan merayu-rayu meminta abang supaya memasak untuk Aisyah."

Aisyah tersenyum dan berkata,

"Aisyah tahu, abang memasak menggunakan perencah kasih sayang, sebab itulah masakan abang makin bertambah sedap."

Amir tersenyum dan bertanya kepada Aisyah.

"Sayang, berapa banyak garam yang perlu abang masukkan ke dalam masakan ini?"

Aisyah menjawab,

"Abang masukkanlah garam dengan secukup rasa. Jangan terlalu banyak dan jangan terlalu sedikit."

Amir menjawab,

"Boleh sayang tolong abang untuk masukkan garam ke dalam masakan ini? Abang terpaksa mengalah, sayang lebih pakar dalam hal memasak berbanding abang."

Aisyah tersenyum dan menolong suaminya.

"Abang tahu kenapa kita kena masukkan garam dengan secukup rasa sahaja? Kenapa tidak boleh terlalu banyak atau tidak boleh terlalu sedikit."

Amir menjawab,

"Tukang masak profesional mahu menguji abang, ya? Kalau terlebih garam, masakan akan jadi masin dan kalau terkurang garam pula masakan akan jadi tawar."

Aisyah tersenyum.

"Kalau garam perlu dimasukkan dengan secukup rasa, bagaimana pula dengan cinta?"

Amir tersenyum dan menjawab,

"Abang mungkin kalah dengan Aisyah dalam hal memasak, tetapi abang tidak mahu kalah dengan Aisyah dalam soal cinta."

Aisyah tersenyum dan Amir meneruskan kata-katanya,

"Abang berikan cinta abang kepada Aisyah dengan secukup rasa. Cinta yang abang berikan kepada Aisyah, tidak lebih dan tidak kurang. Semoga cinta antara abang dan Aisyah tidak akan melalaikan kita daripada mengingati Allah."

Aisyah tersenyum dan berkata,

"Abang memang pakar dalam bercinta. Makin hari, makin Aisyah cinta kepada abang. Kadang-kadang, Aisyah rasa abang adalah pakar bius. Aisyah dibius cinta."

Amir tersenyum.

"Nasib baik abang tidak menjadi doktor. Kalau tidak, ramai pula pesakit yang terbius dengan bius cinta abang."

.:: kredit to iluvislam

KeSaYaNgaN Ku.....

toing...toing...
sy sudah ad kesayangan baru...
erk..!!!
baru ke???lame dah...nk msuk 4 tahun hubungan sy dgn die...
walaupun sy sudah ad kekasih hati...
tp die tetap menjadi kesayangan sy...
smpai bile2.....muah..muah...luv u...

kalu jmpe...sy msti pasti kn sy dpt kiss dri die...
dkat kedua2 belah pipi...
hehehe...sweetnye.......
kalu xjmpe die....msti rindu sgt2....
nak peluk die....nk cium die....
hari2 kene peluk...smpai die nek geram....smpai die mara...
tapi sy tetap nk peluk die...

nape ye die jdi kesayangan sy???
erk...!!!bukan kesayangan sy je....tp adik2 perempuan sy skali...
jeles nie...jeles nie....
xle jadi nie...smua nk die jdi kesayngan msing2...
curang btl die nie...

npe ye die dpt perhatian ramai org????
npe ye perempuan nak die???
sbb.....die hensem....die comel...die cute...
wah...terbayang2 sudah wajah hensem n comel die...
nama die pun best sgt....
IZHAN NAJDI BIN MOHD ARIDI....
nme best....muka msti best jg kn...
erti kt ln...muka msti hensem...sehensem namanya...

tiap2 petang....kalu blik keje....
pasti akn usha n ngurat die dlu...
kalu berjaya....bru le nek moto sme2...
jaln2 pusing kg...wah...pasangan bahagia gtu...
sy slalu suh die ckp dgn kekasih hti sy...
tp die malu...msti tersipu2...
aik...
same jantina pn malu jg ke...
hehehe...tp die memang mcm tue...
malu dgn org yg die xknl...

kalu sy call adik sy...n suh die ckp...
mcm2 die borak...
siap bawa hp sy merayau lg...
hbs krdit sy...
kalu die ad...agak susah untuk sy on9 kt umah...
sbb die akn bt suara gatal n muka yg comel...rasa mcm nk cium..dan cium....
mengacau sy...dan menyebabkan laptop sy..die yg ambik alih...

kalu sy mara pun...die dgn selamba akn menjawab...
tp pe2 pn...
die tetap berada dlm hati sy...
tetap menjadi kesayangan sy...
smpai bile2....syg kamu sgt2...

kekasih hati sy xkn mara dgn die....xkn cmburu dgn die...walaupn die kesayangan sy...

ini lah kesayangan sy.......................

.

.

.

.

.

jeng..jeng...

.

.

.

.

.:: IZHAN ::.

.

.

OR

.

.

.:: ADIK ::.






p/s: die la buah hati sy selepas MOHD RAFIDI BIN ISMAIL....

SaLaM AiDiLAdHa

untuk family, kekasih hati dan kwn2...
selamat menyambut aidiladha...
moga pengorbanan yang kite lakukan...
mendapat restu ILAHI...

kepada yang nk blik kampung...
selamat pulang ye...
hati2 semasa dlm perjalanan..

sy???
sy pun xtau sy raya mana...
MELAKA or JOHOR....
yg pastinye...
akan raya di MELAKA dlu...
then maybe akn pulang ke JOHOR...

sape ye yang blik kg raya nie???
p.cik dan p.uteh memang confirm...
but yang lain not sure...
coz hanya 1 day cuti...
so susah la kn nk blik kg...
pe2 pun....

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA untuk semua....

Monday, November 15, 2010

WoW

wow...
makin jiwang ak nie..
makin banyak ayt2 cinta...
hahaha...
sekadar mahu berkongsi...

^_^

Cinta bukan mengajar kita lemah...
tapi membangkitkan kekuatan..

Cinta bukan mengajar menghina diri..
tapi menghembus kegagahan...

Cinta bukan melemahkan semangat..
tapi membangkitkan semangat..

Cinta laksana setitis embun yang turun dari langit...
bersih dan suci...
cuma tanah yang berlainan menerimanya...

Cinta seperti ombak dan manusia seperti pantai...
Kemana juga larinya pantai...
akan tetap juga disentuh ombak...
Indah atau tidaknya pantai itu...
bergantung kepada keras atau lembutnya ombak yang melanda..

♥LoVe♥

* Jangan lah terlalu mencintai sesuatu...kemungkinan ia akan menjadi kebencian suatu ketika nanti...Jangan lah terlalu membenci sesuatu...kemungkinan ia akan menjadi kecintaan suatu ketika nanti...

*Cinta sejati tidak akan bertambah kerana kebaikan dan tidak akan berkurang kerana kesalahan..

*Hati manusia yang dikhianati kasih sayang nya...akan menjadi seperti kaca yang pecah...tidak dapat bertaut atau sambung kembali..

*Tiada kisah yang amat manis dari jatuh cinta....tiada kisah yang amat pahit dari putus cinta...

*Cinta dan kasih sayang manusia tidak akan kekal abadi...

*Cinta boleh tumbuh dengan subur...boleh layu sebelum berkembang...

*Lemparkan seseorang yang bahagia dalam cinta ke dalam laut, nescaya dia akan timbul dan membawa seekor ikan. Letakkan pula seseorang yang derita dalam cinta ke dalam gudang roti, nescaya dia akan mati kelaparan

LeLaKi CaNtiK & PereMpuaN GaGaH

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah :

.:: Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan
.:: Lelaki yang sedia menerima segala teguran
.:: Lelaki yang memberi madu setelah menerima racun
.:: Lelaki yang tenang dan lapang dada
.:: Lelaki yang sentiasa berbaik sangka
.:: Lelaki yang tidak pernah putus asa

Kecantikan seorang lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.


Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah :

.:: Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
.:: Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan dan kesusahan
.:: Perempuan yang tabah menanggung rindu setelah ditinggalkan
.:: Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan


p/s: aiyooo...sy perempuan bgaimana ye???anda semua pla bgaimana??adakah cantik...adakah gagah???

CinTa

Cinta...
adalah sesuatu yang indah...
Cinta...
adalah sesuatu yang tidak dijangka..

Cinta...
indah apabila dihargai...
bahagia apabila direstui..
sakit apabila dikhianati...
pedih apabila dicurangi..

Cinta..
datang tanpa paksaan...
pergi tanpa kerelaan..

Cinta..
apabila hilang baru dihargai..
apabila terluka baru mengerti..

Cinta..
tidak boleh dilihat...
tidak boleh diucap..
tapi..
boleh dirasa...
boleh dipegang..

Cinta...
membuat khayalan..
membuat impian..
membuat angan-angan...

Cinta..
mencipta dendam...
mencipta air mata..
mencipta gelak ketawa..
mencipta pengorbanan..

Cinta..
umpama kota kristal...
indah di penglihatan..
derita di perasaan...

Si Gadis Meluah Cinta

Kredit to iMotivasi

Jika Anda seorang gadis dan Anda meminati seorang jejaka, beranikan diri meluahkan cinta Anda padanya. Gadis-gadis sekarang ramai yang berpendidikan, ‘tech literate’ dan berkeyakinan tinggi. Sebelum Anda kehilangan orang yang Anda suka hingga Anda tak sempat meluah cinta pada si dia, luahkan sekarang selagi peluang masih ada.

Apabila seorang gadis meluah rasa cinta pada seorang jejaka, sebenarnya cara tu tak salah selagi perilakunya dan perbuatannya tak melanggar batas-batas syariah. Dari membujang terlalu lama, baik luah awal-awal. Leh kawin awal-awal. Untuk mengecap kebahagiaan, kekadang kena berani.

Dari segi agama, mana-mana agama tak melarang gadis memulakan dulu sesebuah perhubungan cinta. Syaratnya, bila bernikah nanti biarlah bernikah secara sah dan biarlah pihak lelaki yang memulakan lamaran, bukan pihak perempuan. Luahkan saja, biar perkara lain berlaku sendiri.

Tarik minat si dia, sebelum gadis lain menarik minatnya...

p/s: xsalah kalu kita mulakan dlu..kalu malu sgt..cover2 la..bg kata2 kiasan..hehehe...

Sunday, November 14, 2010

AlaMak...@_@

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"
"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe...

p/s: alamak...sy pn tunangan org la ye???hohoho

PAKSAAN......

Hensem x saya???hensem x??

hehehe...selepas dipaksa...
akhirnya...
ini hasil nya...
hensem x???hensem x???
xhensem kan...kan..kan...
die hensem untuk sy je...(kedekut btl)

p/s: i luv u hubby....

Saturday, November 13, 2010

Bahagia sGt2....

bahagia nye sy ketika ini...
sungguh xterkata...

sy sgt cinta dan syg die...
thanks kerana membahagiakan syg...
thanks kerana gembira kan syg...
bertuah sy dpt knl die...

dis weekend die trun melaka...
untuk berjumpe dgn sy...
dan...
menyambut besday sy yg tbe pd last week...

byk sungguh hadiah yg sy dpt time die dtg kali nie...
dan...
smua brg n makanan untuk hri ini...
die blnja...
thanks sgt2 abg...

hari ni...
kami jalan2 g pantai puteri...
mahkota parade...
melaka mall...
dan...
tasik ayer keroh...

sungguh cpt masa berlalu...
sungguh xpuas ye di situ..
terasa skejap je walaupun sudah sehari suntuk...
layan je la gmbr2 kt bwh nie ye...



teddy bear baru sy...jgn jeles ye...

kipas nie die bli kt kelantan...cntik sgt...


keychain dri kuala lumpur...


cincin dari..........dari my luv...mohd rafidi ismail...


sesi memakaikan cincin selepas melamar...

sudi kah kamu menjadi isteri ku...?menjadi pemaisuri hatiku..?ibu untuk anak2 ku..??

syg sudi abg...


sesi suap menyuap pla..hehehe...


dating bersama skandal baru sy...eh...baru ke...dah lama la...
skrng bkn skandal...tp kekasih hati...bakal suami...


amacam???ok x??macam epal di belah dua kn...
hensemkan kekasih hti sy...angkt bkul sndiri nmpk..
*susah nak suruh die pkai spek tue...


kat pantai puteri...melihat couple2 lain bermadu asmara...
ad ke couple ln pagi2...hahaha...


sesi mengumpat org...
pasangan yg xsenonoh...keje umpat org je...
perlu ke????

yg pnting....kami bahagia bersama...
walaupn banyak onak dan duri...
ad ke onak dan duri tue????
sy ngajuk je lebih...manja....
tp die pndai memujuk....
dan...
sudi memanjakan diri sy...
bahagia...bahagia....

p/s:thanks utk adik n sepupu ku...fika n atul...coz sudi ambik gmbr kami yg gedik nie ye...walaupun ak tau....ad perasaan meluat di situ...sikit2 gmbr kmi...gmbr kmi dan kami...

Friday, November 12, 2010

SaFe Ur JourNeY

YA ALLAH...SELAMATKAN LAH PERJALANAN PERGI DAN PULANG MOHD RAFIDI BIN ISMAIL....AMIN...YA RABBALALAMIN..

kul 1 pagi nnti die akn brtolak ke melaka...
hehehe..
utk jmpe sy...dan sy..dan sy...

owh...seronok nya...
semoga perjalanan nye selamat...

Wednesday, November 10, 2010

UntUng

beruntung...
kerana masih ad yang sudi menyayangi diriku...
beruntung...
kerana masih ad yang sudi mencintai diriku...
beruntung...
kerana masih ad yang sudi merindui diriku...

walaupun ak tidak sempurna...
namun kau tetap tidak menjadikan die halangan...
walaupun ak tidak sempurna...
namun kau sabar dalam melayan kerenah ku...
walaupun ak tidak sempurna...
namun kau tenang dalam menghadapi setiap kataku...

terima kasih kerana sudi menerima diriku yang hina dan teruk nie...
terima kasih kerana sudi menganggap ak sebagai kekasih...
terima kasih kerana sudi melamar diri ku untuk menjadi permaisuri di hati mu...

walaupun ak tidak sempurna..
tapi ak cuba menjadi yang terbaik dan sempurna disisi mu...
namun masih ad kelemahan yang tidak dapat ditutup...
tapi kau matang untuk menutup kelemahan tersebut dengan kesempurnaan mu..

moga jodoh kita dipanjangkan hingga ke akhir hayat...
moga hubungan kita dilindungi daripada perkara yang mengaibkan...
moga hubungan kita cepat disatukan kepada hubungan yang halal...
moga kita mendapat zuriat yg halal serta soleh dan solehah..
itulah doa yang selalu ak titipkan untuk hubungan ini...

p/s: semoga kita same2 tabah dalam menghadapi badai dalam hubungan ini....
salam syg buat dirimu yang berada dihatiku...

SaYaNg

kalu syg hanya pada mulut...
cinta hanya pada kata2...
keikhlasan hanya dri hati...
tanpa perlu tunjuk melalui perbuatan....
sangat la senang...
smua org boleh cakap...
semua org boleh buat...

org 3 suku...2 suku...cukup suku...
smua le cakap...
alangkah bahagia hanya dengan perkataan...
dengan kata2...
tanpa ad perbuatan...untuk menzahirkan nya...

xperlulah Masyitah mengorbankan nyawa hanya untuk buktikan cinta nya pada ALLAH...
xperlulah para2 sahabat berperang untuk buktikan cintanya pada ALLAH...
xperlulah Romeo mengorbankan nyawa hanya untuk buktikan cintanya pada Juliet...
xperlulah Shah Jehan membina Taj Mahal untuk membuktikan cintanya pada Mumtaz...

kalu hanya dengan kata2...
rmai org boleh cakap..."ak cintakan ALLAH...cintakan RASUL.."
tp mana bukti nya...semua suruhan ditinggalkan...
kalu hanya dengan kata2...
ramai org boleh cakap..."ak cintakan si die nie...cintakan si die tue..."
tp mana buktinya....

kalu benar2 keikhlasan itu datang dari hati...
die akn berusaha untuk membuktikan nya..
kalu benar2 die ikhlas mencintai ALLAH....
die akn buat segala suruhan n tinggl segala larngan...
die akn berusaha agar segala perbuatan diterima oleh ALLAH...
kalu benar2 die ikhlas mencintai kekasih nya...
die akn berusaha agr cepat disatukan...
die akn cube gembirakan kekasih...
kerana andai kekasih hatinya gembira...die turut bahagia....

p/s: berusaha la kalu mncintai sesuatu....berusaha la untuk mendapatkan balasan dri yang dicintai...
dari ALLAH..RASUL...dan juga manusia sndri..

HaRaPaN

tbe2 je ak trfikir...
npe kite perlu berharap dkt org??
npe kite meletak harapan tinggi pada org??

sbb kite syg die???
sbb kite cinta die??
sbb die family kite??

pernah x kite rasa yg apabila kite berharap...
atau letak harapan yg tinggi pd jnji seseorang...
tbe2 harapan itu musnah...
jnji tidak ditepati...
msti hati akan rsa skit yg amat sgt....
akn terluka...silap hri bulan kite le tersungkur dgn jnji yg kite harap...

macam kanak2...meminta si ayah belikn mainan baru...
si ayah berjnji pulang dri keje akan beli...
si kecil berharap n meletak harapan yg tinggi...
namun si ayah terlupa...
pasti si kecil akn menangis...
merajuk...
kalu si ayah faham...akn dipjuk dan ditunaikan janji...
tapi kalu si ayah tidak faham...
apa yang akan berlaku...
si kecil akn semakin terluka...
dan peristiwa itu akn diingat sehingga besar...
tapi itu mungkin tidak teruk sangat terluka nya...
sebab itu ayh kandung nya..
ahli keluarga nya...tempat si kecil bermanja..

macam mana kalu letak harapan yg tinggi pd sang kekasih...
jnji sehidup semati...
tp janji hanya janji...
si kekasih curang dan melupakan janji...
tidak sakit hati yg setia...
tidak sakit hti yg mengharap...

bile kite lihat org begitu...
msti kita cakap bodoh nya die...
baru kekasih...sudah terlalu percaya dgn janji2 manis...
tp bile trjadi pada kite...
bru kite rasa..
baru kite tau skit nye hati...
rasa macam luka yang berdarah..
diisi dgn garam...n dicurah air limau...

bile janji di khianati...
tidak pula rasa bersalah...
mahu memohon maaf...
buat2 xtahu saje...

bile yg sorang mula memberontak...
mahu memutuskan hubungan...
baru sedar salah sendiri...

lebih elok kalu tidak meletakkan harapan yg tinggi pada manusia...
jika tidak pasti tersungkur...pasti terluka...
janji manusia banyak yg palsu...banyak yg xpasti...
tapi yakin la...JANJI ALLAH ITU PASTI...
LETAK LAH HARAPAN YANG PALING TINGGI PADA NYA....

p/s: hanya luahan hti...pada rasa yang menjerut hati...kesilapan lalu xakan diulang lagi...

KECEWA....KECEWA....

npe la ak rs kecewa sgt2 nie...
adoi ai...
sbb die xsmbut besday ak???
ish..ish...xd la kecewa sgt..sikit je kecewa...
sbb pe ek ak kecewa nie....
enth la...
xle nk luah dgn kata2....
tp memang kecewa sgt2...
pada siapa ek....
ak pn xtau la....

TERIMA KASIH......

alhmdulillah...
akhirnya...
ak dh brjaya idup selama 22 thun...
skjap je msa berlalu...
stdy pun dh nk hbs...
lg 2 weeks...sgt bhgia kn...

terima ksh la ak ucapkan pada my parents...siblings...my luv n kwn2 ak...k.ina..syikin..aisyah..mint n lida...
coz wish ye...
syg kamu semua...
n terima kasih mak sbb blnja KFC ms besday hri tue...
(jgn jeles ye adik2 perempuan ku...belajar sungguh2 kt hostel ye...hehehe)

time mak ak blnja itu...ak n adk lelaki ak je yg tnggl..
so sgt jimat duit mak ak..hahaha...
xle blah ayt...

sgt kecewa sbb die xdtg pn smbut my besday..
jnji tp xde...g ikt kwn g kelantan...sungguh xptt...sgt sedih...kecewa...
smua ad....
xpe2 la....die jnji nk dtg dis week...
kalu xjd jga...ad hal jg...
mls ak nk jmpe lg...
BOLEH BLAH.....

Friday, November 5, 2010

pergi la....

pergi la...
pergi la...

andai itu pilihan mu...
jgn fikir psl diri ku...
kerana hati ini telah jauh..
jauh dari sesiapa...

mana lagi penting???

entahla...
ak pun xpasti pe yg ak fikir kn..
ap yg ak rs..

maybe ak nie xlg brmkna dlm idup die...
mybe ak nie bkn sape2 lg..

spe yg xfhm spe...
ak pn xtau la..
mungkin org ln lg pnting dlm idup die...

xpe la..
mngkin ak nie xckup smpurna...
mngkin ak nie xsesuai..

moga bhagia dgn pilihan nye...
xprlu fhm kehndak ak...
xprlu fhm hti ak..

hti org ln lg pnting dri hti ini...
ak xkn brhrp lg...
pd sesiapa..even diri mu...
krna hnya menyakitkn hti sndiri...

moga ak tabah n sbr...:(
T_T

Monday, November 1, 2010

JaNgaN MenCari TerLalu SemPurna

kredit to miss IRARA DIRA...

Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitu juga...Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....

JaNgaN TaKuT KawiN AwAl

bnde nie ak dpt dri fb..
msti rmai yg dh bc...
sje mahu share kt sni..
kredit utk SADAT TAHFIZ..

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di mana saya disconnect dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.